Otwarty czy zamknięty - który system smart home jest lepszy? To zależy od potrzeb i możliwości. Z całą pewnością rozwiązania kompletne, oferujące pełną gamę produktów, ale umożliwiające integrację urządzeń zewnętrznych, pochodzących od innych producentów - jak inteligentny dom FIBARO - są znacznie praktyczniejsze. Zaspokajają bowiem większość potrzeb związanych z inteligentnym domem.
Czy warto korzystać ze smart home? Eksperci nie mają wątpliwości - nie sposób z nich nie korzystać. Jak wynika z raportu "Smart living" przygotowanego przez Infuture Hatalska Foresight Institute (styczeń 2019), w 2017 roku na całym świecie działało 8,4 mld urządzeń IoT (Internet of Things, czyli internetu rzeczy). Według prognoz w roku 2020 ma ich być już 20,4 mld! Nie ma więc sensu pytanie: "czy warto?". Bardziej racjonalne jest inne: "Wybrać system otwarty czy zamknięty?".
Jaka jest różnica
Mówiąc w pewnym uproszczeniu, system zamknięty to rozwiązanie proponowane przez jedną firmę - porównywalnych albo lepszych rozwiązań oferowanych przez innych producentów nie da się z nim zintegrować. To może się okazać bolesne, gdy firma znika z rynku, a nam zdarzyła się poważna awaria, której nie ma jak usunąć. Inny problem: chcemy rozbudować system, ale odpowiednie, nowe rozwiązania nie są już dostępne.
Natomiast system otwarty inteligentnego domu to taki, który zakłada możliwość integracji ze sobą urządzeń i sterowników różnych producentów. Używane w nim protokoły i dokumentacja są dostępne dla wszystkich zainteresowanych firm. Daje to nieskończenie wiele, nie zawęża możliwości do oferty jednego producenta. Pozwala też w przyszłości skorzystać z rozwiązań niedostępnych w chwili instalowania systemu smart home.
"W taki właśnie sposób jest tworzony i działa system smart home FIBARO: wszystkie czujniki (zalania, ruchu, dymu czy tlenku węgla), sterowniki i stanowiące jego mózg centrale są projektowane i produkowane w naszej fabryce w Polsce" - mówi Sebastian Lisowski, krajowy kierownik sprzedaży FIBARO. "Każdy z tych elementów stanowi integralny element całości, bez problemów komunikuje się z pozostałymi. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by do systemu włączyć również urządzenia innych marek, np. nowoczesny sprzęt RTV Denon lub Yamaha czy klimatyzator Samsunga" - dodaje.
Całością zarządza się za pomocą intuicyjnej aplikacji FIBARO Home Center w smartfonie, a poszczególnymi funkcjami możemy sterować również przy użyciu pilota KeyFob, urządzenia Intercom, mobilnego przycisku The Button lub kontrolera gestów SWIPE oraz używając komend głosowych (FIBARO współpracuje z wyspecjalizowanymi w tej dziedzinie technologiami Alexa, Siri i Google Home).
Zalety otwartości
Takie staranne dopasowanie poszczególnych komponentów - zarówno marki FIBARO, jak i pochodzących od innych producentów sprawia, że system jest stabilny.
"Kompletny, otwarty system FIBARO pozwala unikać problemów związanych z tym, że np. elementy sterujące i oprogramowanie pochodzące od różnych producentów okazują się niekompatybilne. W naszym przypadku każdy może skorzystać zarówno z gotowych elementów, które będą działały od razu po wyjęciu z pudełka i dodaniu ich do systemu, jak i z bardziej skomplikowanych, o których skonfigurowanie trzeba poprosić certyfikowanego instalatora" - wyjaśnia Sebastian Lisowski. "Taki wysokiej klasy specjalista doskonale zna już możliwości poszczególnych urządzeń i sprawnie pomoże w optymalnym zaprogramowaniu urządzeń, jak i ich funkcji" - podkreśla.
Jak to działa w praktyce? Jeśli klient chce, by np. jego bramy i rolety w oknach (niezależnie od marki) zostały włączone do systemu inteligentnego domu, wiadomo, że trzeba sięgnąć po moduł Roller Shutter 3 i ustawić go zgodnie z gotowymi schematami. Z kolei na kompleksowe sterowanie oświetleniem pozwala zainstalowanie np. modułu RGBW Controller.
Wsparcie techniczne
Kolejny, trudnym do przecenienia walorem wynikającym z korzystania ze smart home FIBARO jest fachowe wsparcie ze strony certyfikowanych monterów systemu. Ci eksperci pomagają zarówno w zaprojektowaniu i montażu, jak i konfigurowaniu oraz późniejszym korygowaniu poszczególnych ustawień (albo na miejscu, albo zdalnie - za pośrednictwem internetu).
Sprawną interwencję umożliwia im narzędzie, jakim jest FIBARO Installer App. To specjalistyczna aplikacja, która pozwala na zdalne i kompleksowe zarządzanie całym systemem. "Umożliwia również zdalny monitoring systemu u klienta: monter dostaje błyskawicznie powiadomienia o awariach. Może też podejmować działania prewencyjne bezpośrednio w centrali zamontowanej w jego domu" - tłumaczy Sebastian Lisowski.
Źródło i zdjęcie: FIBARO